Spisovatelské pojmy

Možná by bylo dobré ujasnit si pojmy, než začnete vůbec něco psát, potažmo se chcete pustit do vydávání knihy…

Nakladatelství – zaštiťuje knihu i autora, dělá distribuci na trh, dává provize a honoráře – dle prodejů – většinou kolem 9% za knihu a kolem 25% za e-book

Vydavatelství – pouze vydá knihu (udělá tiskovou formu a vytiskne několik kusů) a umístí ji na svůj e-shop, propagace je na autorovi, dělává se dotisk

Samonáklad – vše si dělá autor sám, hlavně kvůli absolutní kontrole nad knihou jako takovou.

Tiskárna – pouze vytištění knihy – dále se „dodává“ možnost smlouvy a provize + další číčovinky dle dohody – od korekcí, přes obálky až po přidělení ISBN za nějakou částku

Distributor – distribuuje knihy do knihkupectví a e-shopů – většinou si bere 50% z prodeje knihy

startovač, hithit, pointa – kampaně, kde lze získat peníze ještě v tzv. předprodeji než kniha vznikne – vhodné, když jste absolutně bez prostředků, ale nenechte se mýlit – budete mít projekt na 80-90% stanovené ceny, tak co uděláte? Doplatíte to, nebo ne? Kurnik, to už je skoro celá částka a točí se v tom velký prachy i povědomí… no samo, že si na to seženete, ale když pak budete tratní, je to vaše chyba… nikdo vám nic nedá.

ISBN – mezinárodní katalogové číslo knihy (většinou shodné s kódem EAN). Je zdarma, stačí o něj požádat a poslat 5 ks povinných výtisků do jednotlivých knihoven (2ks do národní, 1ks do Moravské zemské, 1ks do vědecké v Olomouci a 1ks do regionální) – https://www.nkp.cz/o-knihovne/odborne-cinnosti/doplnovani-fondu/adresy-odberatelu-pv


Doplňující informace pak tu (zákon o vydávání a publikaci knih): https://www.nkp.cz/sluzby/sluzby-pro/povinne-vytisky/zakonpv-neper – z toho vyplývá, že by měl autor, potažmo vydavatel, nakladatel obeslat pokud možno všechny knihovny a zeptat se jich zda chtějí jeho výtisk. Dělá se to tak, že se kniha umístí na databázi knih a tím je litera zákona splněná.

Komentáře

Napsat komentář